زاویه دید دوربین مداربسته

همان طور که می دانید یکی از اصلی ترین اهداف در به کار گیری دوربین مداربسته تحت نظر گرفتن منطقه ی خاصی به دلایل مختلفی همچون دلایل امنیتی ، حفاظتی ، کنترل و … می باشد ، در نتیجه زاویه دید در دوبین مداربسته اهمیت خاصی پیدا می کند.در واقع می توان گفت به محدوده ای از یک فضا که تحت الشعاع دوربین قرار می گیرد، زاویه ی دید دوربین مداربسته یا در اصطلاح FOV می گویند .

بنابراین زاویه دید دوربین مداربسته حتما باید قبل از خرید و نصب آن بررسی شود تا متناسب با هدف و خواسته ای که مشتری دارد بهترین دوربین مدار بسته در اختیار او قرار گیرد. در هنگام خرید دوربین مدار بسته در برخی کاربرد ها زاویه دید کم مثلا 90 درجه می تواند کافی باشد اما در برخی موارد افراد نیاز دارند تا زاویه دید دوربین مدار بسته تا 180 درجه افزایش یابد در واقع به عبارتی فضایی که می خواهند تحت نظر قرار دهند وسیع تر شود.

در ضمن زاویه دید دوربین مداربسته در کیفیت و قیمت دوربینی که خریده می شود نیز موثر می باشد و به همین دلیل است که گفته می شود دوربین مدار بسته را باید متناسب با نیاز خریداری کنید. در ادامه مطلب ” زاویه دید دوربین مداربسته ” به بررسی عوامل موثر بر زاویه دید دوربین های مدار بسته می پردازیم. اگر شما از علاقمندان به این موضوع هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خرید دوربین مداربسته

زاویه دید چیست؟زاویه دید دوربین مداربسته

زاویه دید در مورد چیزی به کار می رود که می تواند اجسام و محیط اطراف را به صورت بصری ببیند، برای مثال لنز های به کار رفته در دوربین ها یا چشم انسان، زاویه ی دید در واقع میدان دید و اندازه مسافتی از محیط است که یک لنز می تواند پوشش دهد. عدسی چشم انسان حتی از برترین لنز ها و دوربین های دنیا، قدرتمند تر و بهتر عمل می کند زیرا چشم انسان پیچیده ترین قسمت بدن پس از مغز می باشد.

 

عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته

همان طور که پیش تر اشاره شد به محدوده ای که دوربین مداربسته می تواند ببیند زاویه دید دوربین مداربسته گفته می شود. معیار سنجش آن درجه می باشد، به صورتی که این درجه ها به شکل 60، 120 و 180 درجه مطرح می شوند. هر چقدر این درجه پایین تر باشد نشان دهنده ی محدود تر بودن محیطی است که دوربین می بیند و هر چه درجه بالاتر باشد به منزله ی وسیع تر بودن محدوده ی دید دوربین مداربسته می باشد.

زاویه دید به سه صورت افقی، عمودی و قطری محاسبه می شود. درافقی مساحتی را که دوربین در راستای افقی می بیند را مد نظر قرار می دهند،  عمودی مساحتی را که دوربین در راستای عمودی می بیند را مد نظر قرار می دهند و در قطری مساحتی را که دوربین در راستای افقی و عمودی می بیند را مد نظر قرار می دهند. از اصلی ترین عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مدار بسته می توان به فاصله ی کانونی لنز دوربین مداربسته، سایز سنسور تصویر دوربین مداربسته، نوع دوربین مداربسته و در نهایت محل نصب دوربین مداربسته اشاره نمود.

فاصله ی کانونی لنز دوربین مداربسته

دوربین مداربسته یا دارای لنز ثابت هستند و یا لنز متغیر. معمولا فاصله ی کانونی لنز ثابت دوربین با اعدادی همچون 2.8، 3.6، 4 و 6 میلی متر نشان داده می شود که هر چه این اعداد کوچک تر باشند زاویه ی دید دوربین مداربسته نیز بیشتر خواهد بود. دوربین مداربسته محیط های داخلی که دارای لنز ثابتی هستند معمولا دارای زاویه ی دیدی بین 95 الی 85 درجه می باشند اما در محیط های خارجی که دارای لنز های ثابت می باشند، چون در ارتفاع بالاتری نصب می شوند معمولا آن بین 65 تا 85 درجه دارند.

زاویه دید دوربین مداربسته

دوربین مداربسته ای با لنز وریفوکال به طور معمول با زاویه ی دید 30 تا 95 درجه به بازار عرضه می شوند. معمولا فاصله ی کانونی لنز این دوربین ها بین 2.8 تا 2 میلی متر می باشد. این دوربین ها قابلیت زوم بر روی افراد و اشیا را دارند و بنابراین کارفرما می تواند در زاویه دلخواه دوربین را تنظیم کند. اگر تا به اینجا مطالعه مطلب ” زاویه دید دوربین مداربسته” برای شما مفید واقع گردیده و توانسته تا اطلاعات کاربردی را در اختیار شما قرار دهد، در ادامه نیز با ما همراه باشید.

سایز سنسور تصویر در دوربین مداربسته

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر زاویه ی دید دوربین مداربسته، سایز سنسور تصویر در دوربین مداربسته می باشد. وظیفه ی سنسور تصویر، تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی و دیجیتالی است که با تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی و دیجیتالی، دوربین تصاویر را روی صفحه، نمایش می دهد. در نتیجه می توان گفت سنسور تصویر از اصلی ترین اجزای یک دوربین مداربسته است. دو نوع سنسور تصویر در دوربین مداربسته که می توان گفت پرکاربرد ترین آن ها هستند عبارتند از:

سنسور تصویر CCD (سی سی دی): سنسور تصویر سی سی دی مدل قدیمی به حساب می آید و قیمت آن نسبت به سنسورهای تصویر دیگر ارزان تر است اما با توجه به قابلیت و کیفیتی که دارد مناسب است. مصرف برق سنسور تصویر سی سی دی کمتر است و دارای لنزهای کوچکتری است که برای کاربرد هایی نظیر دوربین تلفن همراه و دوربین مداربسته مخفی بسیار مناسب است.

سنسور تصویر CMOS: سنسور تصویر سی ام او اس نوع پیشرفته تری از سنسور های تصویری در دوربین مداربسته به شمار می رود که قیمت بسیار بالا یکی از ویژگی های این سنسور تصویر است که سبب شده است در محل های مهم و صنعتی که حساسیت عمل بیشتر است کاربرد بیشتری پیدا کند. هر یک از این سنسور ها با توجه به نیازی که از دوربین مداربسته انتظار می رود مورد استفاده قرار می گیرند. سایز سنسور تصویر در دوربین مداربسته با زاویه دید دوربین مداربسته رابطه عکس دارد.

محل نصب دوربین مداربسته

هر موقع حرف از زاویه ی دید دوربین مداربسته می شود نمی توان تاثیر محل نصب دوربین مداربسته را در این مورد انکار کرد. در نهایت استفاده از تمامی ویژگی های یک دوربین مداربسته با جایگذاری آن در یک محل نامناسب مقدور نخواهد بود. برای انتخاب بهترین محل نصب دوربین مداربسته حتما باید دقت شود که موانعی همچون درخت، تیر برق، ساختمان یا هر چیز دیگری که بتواند مانع از دید شدن محدوده مورد نظر شود وجود نداشته باشد. همچنین محل نصب دوربین مداربسته باید به گونه ای انتخاب شود که نور بیش از حد مانع از وضوح تصویر نشود.

آیا زاویه دید دوربین مداربسته آنالوگ با آی پی متفاوت می باشد؟

در واقع باید گفت زاویه ی دید دوربین های مدار بسته آنالوگ و آی پی اصلا با هم فرقی ندارند. همان طور که گفتیم زاویه ی دید دوربین مداربسته فقط به عواملی که پیش تر ذکر شد بستگی دارد.

زاویه دید دوربین مداربسته

بیشترین زاویه دید دوربین مداربسته چه قدر است؟

امیدواریم تا به اینجای مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. دوربین مداربسته چشم ماهی می تواند زاویه 180 تا 360 درجه ای را در اختیار کاربر قرار دهد. ساخت دوربین مداربسته با لنز چشم ماهی به گونه ای است که تصویری از تمامی زوایای اطراف ارائه می دهد. سیستم های مداربسته آنالوگ از این مدل دوربین ها که دارای زاویه ی 360 درجه ای باشد ندارند.

اما در سیستم های تحت شبکه می توانید با کمک دوربین چشم ماهی دید بسیار مناسبی از مکان های مختلف را داشته باشید. مشکل گردی در دوربین های مداربسته تحت شبکه چشم ماهی با کمک نرم افزار های پردازش تصویر رفع خواهد شد. نحوه ی عملکرد این نرم افزار ها به گونه ای است که گوشه های تصویر را می کشد و در نهایت تصویری مطابق با استاندارد ها که تمام زوایا را پوشش می دهد به ما ارائه خواهد نمود.

چرا زاویه دید دوربین های مداربسته محدود است؟

دلیل اصلی اینکه زاویه دید دوربین های مداربسته محدود است را بعد از دیدن تصاویر یک لنز با فاصله کانونی پایین متوجه خواهید شد. هر چه آن لنز بالاتر باشد تصویر شما گرد تر خواهد شد و این کار امکان تشخیص جزئیات در تصویر را به طور جدی کاهش خواهد داد. در ضمن با افزایش آن دوربین مداربسته عمق دید آن کاهش پیدا کرده و امکان دیدن جزئیات تصویر به شدت کاهش پیدا می کند.

اگر مطالعه مطلب ” زاویه دید دوربین مداربسته ” برای شما مفید واقع گردید، برای مطالعه سایر مطالب مشابه با ما همراه باشید.

درخواست اعطاء نمایندگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *